انواع سبک دکوراسیون داخلی

انواع سبک دکوراسیون داخلی

هر فردی طبق سلیقه‌ای که دارد؛ سبکی منحصر به فرد برای منازل استفاده خواهد کرد. برخی از این سبک‌هابه سرعت منسوخ شده و اما برخی دیگر به مدت چندین دهه یا قرن‌ها با سلایق و نیازهای روز دنیا منطبق است. اگر قصد دارید طراحی و چیدمان منزل خود را به روز کنید؛ باید ابتدا انواع سبک‌های دکوراسیون داخلی را بشناسید. با تو جه به اینکه طراحی داخلی در جهان در حال تغییر و تکامل می‌باشد؛ بسیاری از سبک‌ها از تلفیق سبک‌های موجود ایجاد خواهد شد. در این مقاله قصد داریم انواع سبک‌های دکوراسیون داخلی را مورد بررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید.

سبک دکوراسیون داخلی کلاسیک

اگر سبک‌های رایج در قرن‌های ۱۸ و ۱۹ میلادی را مشاهده کرده باشید؛ متوجه خواهید شد که برخی از ویژگی‌های سبک کلاسیک سنتی با آن سبک‌ها مشابهت دارند. ریشه سبک کلاسیک به دوره زمانی خاصی تعلق ندارد. اصول اولیه در این سبک تقارن و یکدست بودن اجزا و وسایل موجود در محیط می‌باشد. این سبک زرق و برق چندانی نداشته و اما دارای جذابیت‌های منحصر به فردی است. برای افرادی که به اشیا آنتیک و آثار هنری قدیمی ایده‌آل علاقه دارند؛ این سبک بسیار عالی خواهد بود. وسایل پررنگ و پارچه‌ها در این سبک بسیار استفاده می‌شوند. وسایل و عناصر سبک دکوراسیون کلاسیک را در محیط‌های مدرن نیز می‌توانید استفاده کنید. به عنوان مثال می‌توان ذکر کرد که استفاده از لوسترها و آباژورهای آنتیک و فرش‌های دستباف باعث می‌شود تا علاوه بر ظاهری کلاسیک فضای خانه دارای جذابیت دوچندان شود.

سبک دکوراسیون داخلی مدرن

از ابتدای قرن بیستم تاریخچه سبک دکوراسیون داخلی مدرن آغاز شد که ریشه این سبک به سبک‌های طراحی آلمانی و اسکاندیناوی برمی‌گردد. کاربرد اشیا و عناصر نسبت به فرم و شکل ظاهری آن‌ها برای طراحان این سبک بسیار مهم است. در این نوع سبک طراحی از رنگ‌های ساده خطوط واضح استفاده می‌شود که باعث خواهد شد تا فضایی گرم و صمیمی ایجاد شود. موادی همچون شیشه و انواع فلز در این سبک بسیار استفاده خواهد شد. بیشترین کاربرد در این سبک رنگ‌های سیاه و سفید دارند و در کنار آن‌ها از رنگ‌هایی همچون آبی و قرمز نیز استفاده خواهد شد.

سبک دکوراسیون داخلی نئو کلاسیک

خانه های اعیان نشین اروپا و معماری رم و یونان باستان از این سبک الهام گرفته‌اند که در دیوارها، ستون و گچ‌کاری خانه‌های نئوکلاسیک ویژه‌ای دارد. البته در نظر داشته باشید که چوب نیز در وسایل و مبلمان سبک دکوراسیون نئوکلاسیک نقش ویژه‌ای به همراه خواهد داشت. بیشترین میزان استفاده در بالشت‌ها و قالیچه‌های این سبک نقش مایه یا موتیف گل است. انواع گلدان، مجسمه، قالیچه و … اجزای پرکاربرد در این سبک به شمار می‌رود.

سبک مینیمال

در سبک مینیمال شکل‌های ساده و بدون پیچیدگی و خطوط واضح کاربرد دارد. فلسفه این سبک دکوراسیون داخلی در عبارت کمتر، بیشتر است؛ خلاصه خواهد شد. طراحی مینیمال وسایل و عناصر کاربردی طراحی را در این سبک در اولویت قرار خواهد داد. به هیچ عنوان از زرق و برق و وسایل صرفاً نمایشی استفاده نخواهد شد. استفاده از رنگ‌های خنثی و رنگ‌های اصلی در این سبک بسیار رایج است.

سبک دکوراسیون داخلی تروپیکال

هدف اصلی این سبک القای فضا و جو مناطق استوایی است. به همین خاطر در طراحی این سبک از مواد طبیعی همچون چوب درختان خیزران و ساج و بامبو و حصیر بسیار استفاده خواهد شد. استفاده از وسایل دکوری که از برگ‌های نخل و نیشکر ساخته شده‌اند؛ حس مناطق استوایی را به ساکنین انتقال خواهد داد. چند نمونه از وسایل و المان‌هایی که در این سبک مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ می‌توان به دیوارهای سفید رنگ، پرده‌های ابریشمی، کرکره‌ها و وسایل تزیینی از جنس بامبو اشاره کرد.

سبک دکوراسیون داخلی بوهمیان

سبک بوهمیان به نام سبک بوهو نیز شناخته می‌شود. این سبک از افراد کوچ نشین منطقه بومیا در اروپای مرکزی الهام گرفته شده است. امروزه علاقمندان بسیاری از این سبک استفاده خواهند کرد. در این سبک طراحی الگوها و بافت‌های مختلف را می‌توان با یکدیگر ادغام کرده و المان‌های دوره‌های زمانی و فرهنگ‌های مختلف را در آن استفاده کرد. در این سبک یک دست بودن و مطابقت اشیا با یکدیگر اصلاً اهمیت ندارد.

سبک دکوراسیون داخلی مونوکروم

سبک طراحی مونوکروم برای استفاده از تنها یک رنگ و طیف‌های مختلف آن در اجزا و اشیای مختلف فضای داخلی می‌باشد. تنها در صورتی این سبک جذابیت‌های بصری زیادی خواهد داشت که بافت‌ها و اصول سبک دکوراسیون داخلی مونوکروم به درستی و طبق اصول رعایت کنید. یک دست بودن تمامی اجزا و وسایل از مزایای این سبک محسوب می‌شود که فضای داخلی بزرگتر دیده می‌شود. با توجه به اینکه در این سبک از یک رنگ برای اجزای دکوراسیون استفاده می‌شود؛ تنوع بافت آن‌ها بسیار مهم است.

سبک دکوراسیون داخلی روستیک

روستیک به معنای روستایی است که این سبک از طراحی روستایی الهام گرفته است. در قرن نوزدهم میلادی که خانه‌های آن‌ها دور از مناطق شهری بودند؛ به دلیل عدم دسترسی به مصالح و امکانات محیط‌های شهری تصمیم گرفتن از موادی همچون چوب و سنگ خانه خود را بسازند. در سبک دکوراسیون داخلی روستیک چوب و سنگ بیشترین کاربرد را دارد. ایجاد فضای صمیمی و آرامش بخش از اهداف اصلی این سبک محسوب می‌شود. به همین خاطر بسیاری از علاقمندان این سبک اصول اولیه آن را با دکوراسیون مدرن و سنتی تلفیق خواهند کرد.

سبک دکوراسیون داخلی ترنزیشنال

افرادی که به سبک سنتی علاقه‌ای ندارند؛ می‌توانند از این سبک استفاده کنند. در این سبک ویژگی‌ها و المان‌های دکور و مبلمان سنتی با سبک مدرن تلفیق شده است. معمولاً طرح‌های ترانزیشنال به مدت چند دهه جذابیت و تازگی خود را حفظ خواهد کرد. در این سبک دکوراسیون داخلی خطوط به سبک سنتی کار شده و اما رنگ‌ها و مبلمان دارای ظاهری مدرن خواهند بود. طیف رنگ‌های این سبک به چند رنگ محدود خواهد شد.

سخن پایانی

انتخاب سبک دکوراسیون داخلی از اهمیت بالایی برخوردار است. این سبک ها دارای تنوع بالایی بوده و تنها به چند سبک محدود نخواهد شد. در این مقاله تنها تعداد اندکی از این سبک ها که امروزه پرطرفدار می باشند؛ را بیان کردیم. با توجه به تنوع و تعداد بالای سبک ها متاسفانه نمی توان لیستی از سبک ها را به صورت کامل منتشر کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *