مشخصات فایل چاپی در چاپ محصولات دکوراتیو

مشخصات فایل چاپی در چاپ محصولات دکوراتیو

 چاپ محصولات دکوراتیو

چاپ محصولات دکوراتیو، از جمله تابلوهای دیواری، چاپ پوستر دیواری ها، چاپ کوسن، رومیزی، رانر و دیگر محصولات مشابه، یکی از روش‌های محبوب برای تزئین داخلی فضاها و ایجاد جذابیت و زیبایی است. در این روش، فایل‌هایی که شامل طرح و الگوی مورد نظر می‌شوند، به کمک دستگاه‌های چاپ دیجیتال مرتبط بر روی موادی مانند پی وی سی، کاغذ، پارچه، چوب یا متریال‌های دیگر چاپ می‌شوند. فایلی که مناسب برای این نوع چاپ است، مشخصات خاص خود را دارد، و با فایل آماده شده برای محصولات چاپ افست و… متفاوت است. در این مقاله، به بررسی مشخصات فایل چاپی در فرآیند چاپ محصولات دکوراتیو خواهیم پرداخت.

ویژگی های فایل چاپی

فرمت فایل:

برای چاپ محصولات دکوراتیو، معمولاً فایل‌هایی با فرمت‌هایی مانند AI (Adobe Illustrator)، EPS PSD، TIFو PDF استفاده می‌شود. این فرمت‌ها اگر درست طراحی شده باشند، از لحاظ کیفیت و رزولوشن بالا، مناسب برای چاپ و تکثیر تصاویر و طرح‌ها هستند. همچنین، امکان ویرایش و تغییر ابعاد برداری‌ها در این فرمت‌ها وجود دارد، اما ما برای دریافت فایل، از شما می خواهیم که لایه بسته و فلت شده این فایل ها را در اختیار ما بگذارید. برای سهولت در ارسال فایل TIF را به شما پیشنهاد می دهیم. چرا که این فرمت با حجم نسبتا کمتر، بدون صدمه به کیفیت فایل قابل ذخیره است و ارسال ان برای شما آسان تر خواهد بود.

رزولوشن تصویر:

در صورت استفاده از تصاویر رندر شده یا فتوگرافی‌ها، رزولوشن تصویر بسیار مهم است. عموماً رزولوشن تصاویر برای چاپ محصولات دکوراتیو بین ۷۲ تا ۶۰۰ دی ‌پی ‌آی (DPI)  قرار می‌گیرد. رزولوشنی که ما برای طراحی چاپ های دیجیتال استفاده می کنیم ۱۵۰ است و  این رزولوشن، اطمینان می‌دهد که تصویر در حالت چاپ شده با جزئیات بالا و کیفیت مناسب نمایش داده می‌شود. رزولوشن های بالاتر برای دستگاه های چاپ افست و دستگاه های با دقت بالاتر می باشد.

فضا یا مد رنگی:

در چاپ محصولات دکوراتیو، استفاده از فضای رنگی CMYK (سیان، زرد، قرمز و مشکی) رایج است. فضای رنگی CMYK برای چاپ دیجیتال مناسب است و توانایی بازتولید رنگ‌های چاپ شده را به خوبی دارد. بنابراین، فایل چاپی باید در فضای رنگی CMYK آماده شده و اطمینان حاصل می شود که رنگ‌ها و تنظیمات رنگی مناسب برای چاپ به کار گرفته شده‌اند. در واقع دستگاه های چاپ با ترکیت این چهار رنگ، تقریبا به هر کد رنگی ای دست پیدا می کنند. فقط رنگ های طلایی، نقره ای، فسفری امکان چاپ در دستگاه های دیجیتال را ندارند و دستگاه به صورت خودکار آن را به نزدیک ترین ورژن مد CMYK تبدیل می کند.

نوع مواد چاپ:

در چاپ محصولات دکوراتیو، مواد مختلفی مانند کاغذهای مخصوص چاپ، پارچه، ورقهای چوبی و متریال‌های دیگر برای چاپ استفاده می‌شوند. برای هر نوع ماده، نیازمندی‌های خاصی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود. رنگ روی برخی متریال ها به خورد جنس می رود و برخی دیگر رنگ ها به صورت موضعی روی متریال می ماند. پس باید در انتخاب مقدار وضوح رنگ ها به خوبی دقت کنیم. برخی متریال هایی که در آن ها پنبه و کتان به کار رفته، خاصیت مقدار کمی پخش رنگ دارند، در نتیجه باید از کد رنگی هایی استفاده کنیم که خیلی قوی نباشند. یا اگر استفاده می کنیم جزییات ریز در طراحی به کار نبریم، تا با پخش رنگ های تیره، این جزییات از بین نروند. از طرفی بافت متریال تاثیر زیادی دارد. برای متریال هایی مثل پی وی سی نگرانی ای وجود ندارد. اما متریالی مثل کنواس یا تکستایل به دلیل بافتی که دارند، مقدار کمی از وضوح تصویر می کاهند. به همین دلیل استفاده از جزییات خیلی کوچک را در طراحی فایل چاپی برای این محصولات توصیه نمی کنیم.

اندازه و ابعاد فایل:

بسته به نوع محصول دکوراتیوی که قصد چاپ آن را دارید، اندازه و ابعاد فایل چاپی باید متناسب باشند. در نظر داشته باشید که برای انتقال صحیح و دقیق طرح و الگوی مورد نظر، لازم است که فایل‌ها به ابعاد نهایی چاپی باشند. بهتر است با اپراتور یا متخصص چاپ مشورت کنید تا بهترین ابعاد فایل را برای محصول خود مشخص کنید. برای برخی محصولات ممکن است خطای اندازه گیری وجود داشته باشد، یا مثلا در سفارشات چاپ تابلو، ممکن است قسمتی از حاشیه طرح زیر قاب برود. یا ممکن است برای سفارش چاپ تابلو بوم کنواس، نیاز داشته باشید تا طرح را بزرگتر طراحی کنید، تا قسمتی از حاشیه طرح روی لبه های بوم قرار بگیرد. بنابراین برای بعضی محصولات بهتر است تا ابعاد طرح بزرگتر در نظر گرفته شود. اما مراقب باشید تا قسمت های طرح اصلی را در این حاضیه قرار ندهید. تا بعد از چاپ و تولید، به طرح آسیبی نرسد.

کیفیت جزییات طرح:

در هنگام طراحی محصولات دکوراتیو، مثل طراحی تابلو بوم کنواس، طراحی پوستر دیواری تصویری، طراحی انواع پرده و…. توجه داشته باشید از تصاویر و آیتم هایی استفاده کنید که کیفیت بالا دارند. اگر یک آیتم را به طرح اضافه می کنید، به هیچ وجه آن را با ابزار ترنسفرم بزرگ نکنید. مگر اینکه وکتور باشد. اگر لایه ای که وکتور نیست را کوچک کردید، مجدد آن را بزرگ نکنید. بزرگ کردن تصاویر پیکسلی و غیر وکتور، آسیب زیادی به کیفیت تصویر می زند و در نتیجه چاپ شما بی کیفیت خواهد بود. برای بررسی کیفیت این مورد، طرح خود را با زوم ۱۰۰% کنترل نمایید.

سخن پایانی

با رعایت مشخصات فایل چاپی در فرآیند چاپ محصولات دکوراتیو، می توانید از کیفیت بالا و نتایج مطلوبی برخوردار شوید. بهتر است با چاپخانه یا چاپگر خود در ارتباط باشید و نکات مشخصات فایل را مورد بحث و تبادل نظر قرار دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *